12 research outputs found

    CT basierte Radiomics-Modelle zur Vorhersage des 68Ga-PSMA PET-Lymphknotenstatus bei Patienten mit Prostatakarzinom

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    Die Detektion von Lymphknotenmetastasen ist bei Patienten mit Prostatakarzinom im Rahmen der Ausbreitungsdiagnostik von therapieentscheidender Bedeutung. Die standardmäßig eingesetzte Bildgebung mittels CT zeigt nur eine geringe Aussagekraft. Mit dem 68Ga-PSMA PET/CT existiert nun eine äußerst vielversprechende Methode zum Staging bei Prostatakarzinom. Bislang nur zum Re-Staging leitliniengerecht, stehen die Chancen für eine baldige Empfehlung zum Primärstaging gut. Das 68Ga-PSMA PET/CT ist jedoch nur eingeschränkt verfügbar, so dass viele Staging-Untersuchungen weiterhin mit kontrastmittelgestütztem CT durchgeführt werden. In den letzten Jahren konnten Radiomics-Methoden zur quantitativen Bildanalyse gute Leistungen u.a. in der Unterscheidung von malignen und benignen Veränderungen verschiedener Entitäten zeigen. Wir haben untersucht, ob mittels Radiomics-Methoden der 68Ga-PSMA PET/CT-Status von Lymphknoten nur auf Basis der CT-Bilder vorhergesagt werden kann. Methodik: Aus einem 68Ga-PSMA PET/CT Bilddatensatz von 447 Patienten mit Prostatakarzinom wurden 369 PET-positive und 1756 PET-negative Lymphknoten identifiziert und segmentiert. Relevante Radiomics-Features wurden mittels vier verschiedener Featureselektionsmethoden (FSM) Methode nach Wilcoxon, Area under the curve (AUC), mutual information (mi), mutual information minimum redundancy (mrmi) ermittelt. Anschließend wurden sechs verschiedene Klassifikationsalgorithmen (Klassifikatoren) lineare und logistische Regression, support vector machines (svm), ein neuronales Netzwerk (multilayer perceptron, mlp) sowie Klassifikationsbäume (recursive partitioning, rpart) zur Vorhersage des Lymphknotenstatus an einem nach Bagging-Verfahren balancierten Trainingsdatensatz trainiert. 24 FSM-Klassifikator-Kombinationen wurden am separaten Testdatensatz getestet. Zum Vergleich klassifizierten 2 Radiologen denselben Datensatz nach vier Kategorien (0=sicher nicht maligne, 1= wahrscheinlich nicht maligne, 2= wahrscheinlich maligne, 3= sicher maligne). Zusätzlich wurde die Vorhersagekraft der Kombination von automatischen Klassifikatoren und Radiologen ausgewertet. Ergebnisse: Die beste Vorhersageleistung wurde von den Klassifikationsbäumen (rpart) mit vorheriger Featureselektion nach der mrmi-Methode erreicht mit einer Korrektklassifikationsrate von 83% (Sensitivität 88%, Spezifizität 82%, positiver Vorhersagewert 48%, negativer Vorhersagewert 97%). Die Radiologen erreichten in der Beurteilung der Lymphkonten beide eine Korrektklassifikationsrate von 95% (Sensitivität beide 76%, Spezifizität 98% und 97%, positive Vorhersagewerte 88% und 84%, negativer Vorhersagewert beide 96%). Die Kombination von Klassifikatoren und Radiologen verbesserte die Klassifikationsleistung der Radiologen nicht. Diskussion: Radiomics-Modelle auf Basis von CT-Bildern können den 68Ga-PSMA PET-Status von Lymphknoten mit hoher Wahrscheinlichkeit vorhersagen. Im Vergleich zur, in der bisherigen Literatur, ermittelten Leistung der CT-Bildgebung, könnten sie die Lymphknotendiagnostik bei Patienten mit Prostatakarzinom verbessern bzw. die konventionelle Diagnostik oder das 68Ga-PSMA PET/CT ergänzen. Die Validierung der Klassifikationsalgorithmen an externen Datensätzen und weitere Studien mit histopathologischer Korrelation sind notwendig, um eine klinische Anwendbarkeit zu ermöglichen.The detection of lymph node metastases for staging is of critical importance for therapy decisions in patients with prostate cancer (PCa). CT as a standard imaging technique is of limited value. With 68Ga-PSMA PET/CT, a promising method for staging in PCa now exists. So far only guideline-compliant for re-staging, chances for a timely recommendation for primary staging are good. However, 68Ga-PSMA PET/CT remains limited in availability, so many staging examinations are still performed with contrast-enhanced CT. In recent years, radiomics methods for quantitative image analysis have shown good performance e.g. in differentiating malignant from benign lesions of different entities. We investigated whether radiomics methods could predict the 68Ga-PSMA PET-status of lymph nodes based on CT images only. METHODS: From a 68Ga-PSMA PET/CT image dataset of 447 patients with prostate cancer, 369 PET-positive and 1756 PET-negative lymph nodes were identified and segmented. Relevant radiomic features were identified using four different feature selection methods (FSM) method according to Wilcoxon, area under the curve (AUC), mutual information (mi), mutual information minimum redundancy (mrmi). Then, six different classification algorithms (classifiers) linear and logistic regression, support vector machines (svm), a neural network (multilayer perceptron, mlp), and classification trees (recursive partitioning, rpart) for lymph node status prediction were trained on a training dataset balanced by the bagging method. 24 FSM-classifier combinations were tested on the separate test dataset. For comparison, 2 radiologists classified the same data set according to four categories (0=certainly nonmalignant, 1=probably nonmalignant, 2=probably malignant, 3=certainly malignant). In addition, the predictive power of the combination of automatic classifiers and radiologists was evaluated. Results: The best predictive performance was achieved by the classification trees (rpart) with prior feature selection using the mrmi-method with an accuracy of 83% (sensitivity 88%, specificity 82%, positive predictive value 48%, negative predictive value 97%). The radiologists both achieved a 95% accuracy (sensitivity both 76%, specificity 98% and 97%, positive predictive values 88% and 84%, negative predictive value both 96%). The combination of classifiers and radiologists did not improve classification performance of radiologists. Discussion: Radiomics models based on CT images can predict 68Ga-PSMA PET-status of lymph nodes with high probability. Compared to the performance of CT imaging determined in previous literature, they could potentially improve lymph node diagnosis in patients with PCa and/or supplement conventional diagnostics or 68Ga-PSMA PET/CT. Validation of the classifiers on external datasets and further studies with histopathological correlation are necessary to enable clinical applicability

    Prostate Cancer Nodal Staging: Using Deep Learning to Predict 68Ga-PSMA-Positivity from CT Imaging Alone

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    Lymphatic spread determines treatment decisions in prostate cancer (PCa) patients. 68Ga-PSMA-PET/CT can be performed, although cost remains high and availability is limited. Therefore, computed tomography (CT) continues to be the most used modality for PCa staging. We assessed if convolutional neural networks (CNNs) can be trained to determine 68Ga-PSMA-PET/CT-lymph node status from CT alone. In 549 patients with 68Ga-PSMA PET/CT imaging, 2616 lymph nodes were segmented. Using PET as a reference standard, three CNNs were trained. Training sets balanced for infiltration status, lymph node location and additionally, masked images, were used for training. CNNs were evaluated using a separate test set and performance was compared to radiologists' assessments and random forest classifiers. Heatmaps maps were used to identify the performance determining image regions. The CNNs performed with an Area-Under-the-Curve of 0.95 (status balanced) and 0.86 (location balanced, masked), compared to an AUC of 0.81 of experienced radiologists. Interestingly, CNNs used anatomical surroundings to increase their performance, "learning" the infiltration probabilities of anatomical locations. In conclusion, CNNs have the potential to build a well performing CT-based biomarker for lymph node metastases in PCa, with different types of class balancing strongly affecting CNN performance

    Non-alcoholic fatty liver disease in underweight patients with inflammatory bowel disease: A case-control study.

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    Non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) was shown to also occur in lean and underweight patients. So far, the prevalence of NAFLD in underweight individuals with and without inflammatory bowel disease (IBD) is insufficiently enlightened. In this cross-sectional age, gender and disease-matched case-control study, underweight patients (BMI0.05). The prevalence of liver steatosis was higher among underweight IBD and non-IBD patients compared to normal weight controls. Also, underweight patients showed slightly increased liver enzymes and liver diameters, hinting at initial metabolic disturbances

    Sociology of religion in Germany since 1945: tendencies: controversies: consequences

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    From Bounded Morality to Consumer Social Responsibility: A Transdisciplinary Approach to Socially Responsible Consumption and Its Obstacles

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